Hongarije

Onze vakantie in Hongarije was fantastisch. We zijn 14 dagen op vakantie geweest, van 25/05 t/m 09/06.
Hieronder heb ik beschreven wat we hebben beleefd.

25/05 Vertrek naar Oostenrijk
Aangezien we een heel eind moesten rijden zijn we vroeg vertrokken. Zo rond 07:15 uur zaten we in de auto op weg naar ons overnachtingsadres in Oostenrijk. Met een aantal stops onderweg zijn we uiteindelijk tegen 16:00 uur aangekomen bij ons hotel. Het was een knus hotel in een klein dorp. Nadat we ingecheckt waren, hebben we een wandeling gemaakt naar een bos wat net buiten het dorp lag. Daar kwamen we al de nodige vogels en vlinders tegen. Groenlingen, putters en zwarte roodstaarten zagen en hoorden we op verschillende plekken. In het hoge gras zaten vlinders, waar de grote vuurvlinder toch wel de bijzonderste was. Ik het bos hebben we nog veel meer vogels gehoord en ook wel gezien. Weer terug bij het hotel zag ik dat ik 30 verschillende soorten had ingevoerd. En dat voor 2 uur wandelen. Helemaal top.

26/05 Op weg naar Hongarije
Na het goed verzorgde ontbijt zijn we richting Hongarije gereden. Onderweg zagen we al de nodige roofvogels, de meeste waren buizerds, maar er zaten ook bruine kiekendieven tussen.
Toen wij om 15:00 uur arriveerden bij onze bestemming, werden we verwelkomd door een zingende wielewaal. Een goed begin van de vakantie.
De auto hebben we uitgeladen en alles een plekje gegeven in de tent. Niet zomaar een tent. Het was een safaritent. Met eigen keuken en badkamer met douche. Her kan je makkelijk met 5 personen in verblijven. Maar wij hadden hem nu voor ons tweeën. Heerlijk.
We zijn gaan zitten op de bank op de veranda, met een lekker drankje en werden verblijd door de overvliegende bijeneters en de zwarte roodstaarten die daar zaten. En natuurlijk de wielewaal die onvermoeibaar door bleef zingen. Het avondeten werd verzorgd door onze Vlaamse gastheer, Stijn en gastdame, Mieke.

27/05 Belevingsroute
Na de 2 reisdagen, hebben we vandaag rustig aangedaan. Stijn en Mieke hebben in het aangrenzende bos een belevingsroute gemaakt. Deze wandeling is meer om kinderen de natuur te laten beleven, maar ik was nieuwsgierig wat er op deze route te beleven was.
Op verschillende punten hebben ze bordjes staan met wat uitleg over wat er op die punten valt te zien. Zoals vogelhuisjes, dierensporen en planten.
Dat hebben ze erg leuk gemaakt.
Wat ik vooral erg leuk vond, was dat ik een grauwe klauwier zag. In eerste instantie hoorde ik hem “zingen” en toen zag ik hem hoog in een boom.
Ik vind klauwieren geweldig. Het zijn een soort kleine roofvogels met een “boevenmasker”. Ik word altijd erg blij als ik een klauwier zie.

28-05
Geweldig natuurgebied bezocht, waar Stijn ons over had verteld. Via een “natuurweg”, een pad begroeid met gras, kwamen we bij een informatiebord. Wat we natuurlijk niet konden lezen, want ons Hongaars was niet al te best. Maar de foto’s spraken voor zich. Vogels, libellen en plantjes, dat zou hier te zien zijn.
Daar was niets aan gelogen. Zodra we de poort doorgingen, werden we omringd door juffers en libellen. En we hoorden op verschillende plekken in het riet, de zang van de grote karekiet. Maar gezien hebben we hem niet. Daar kwam ook een bruine kiekendief overvliegen, maar de zwarte ooievaar die ook overvloog was helemaal supergaaf.
We hebben veel foto’s gemaakt van de libellen en nu nog even uitzoeken welke dat zijn.
In de modder zagen we ook de nodige sporen van wilde dieren, zoals de ree en das.
In een dorp hebben we genoten van een heerlijke lunch en daarna weer verder gegaan naar een ander natuurgebied. Esther had deze tijdens de lunch gevonden. Het zag er op de kaart erg mooi uit. Met veel waterpartijen. Daar aangekomen hebben de de smalle weg gevolgd, naar wat de ingang zou moeten zijn. Deze ingang was helaas afgesloten, dus we konden weer terug. Op de heenweg hadden we heel langzaam gereden en dat deden we op de terugweg ook weer. Ook hier weer genoeg vogels zoals, de grauwe klauwier, kievit en overvliegende zwarte specht, zwarte ooievaars, geelpootmeeuwen en witoogeenden.
Het was weer een geslaagde dag.

29-05
In de buurt waar wij verbleven zijn zandduinen, zo hebben wij gehoord. Die wilde wij wel zien natuurlijk. Er zouden daar ook veel vogels en misschien ook nog wel wat vlinders te zien zijn.
Aangezien wij via Buienradar hadden gezien dat er een bui zou overtrekken, hebben we uit voorzorg de poncho’s maar meegenomen.
De wandeling was erg leuk, veel gezien en gehoord. Zelfs het geknor van een everzwijn, vrij dichtbij. Geweldig. Helaas liet hij zich niet zien.
Wat ook echt geweldig was, was dat we uit een spechtenhol gepiep hoorden komen. Wij zijn met de camera’s in de aanslag op een punt gaan staan zodat we mooie foto’s van de spechten zouden kunnen maken. Daar kwamen ze aan. 2 donkere vogels tegen een licht lucht. Zouden het zwarte spechten kunnen zijn? We zagen het niet goed, tegen die licht lucht en door de takken van de bomen. We moesten afwachten. Uiteindelijk kwam er een vogel naar het nest toe vliegen en het was een ……spreeuw. We hebben enorm gelachen. Daar hebben we dus ongeveer 3 kwartier op staan wachten.
Maar hier werden we nog wel even getrakteerd op veel staartmezen. Vrolijk heen en weer vliegende bolletjes met een lange staart.
Tijd om verder te gaan. Het bos uit en naar de zandduinen. De eerst druppels regen begonnen te vallen en snel al begon het harder te regenen. Donder en bliksem volgde niet veel later. Zo snel mogelijk terug naar de tent. Maar aangezien het nog wel 8 km lopen was, hebben we 2 uur in de regen gelopen. We hadden dan wel onze poncho’s aan, maar het was niet prettig.
Zeiknat zijn we bij de tent aangekomen. Waar we ons hebben omgekleed.
Dan maar een spelletje doen. Later in de middag werd het wel droger, wat wel fijn was, want Stijn en Mieke, onze gastheer en gastdame, hadden ons uitgenodigd voor een bbq en dan is het wel fijn als het droog is. Maar we moesten toch een droge plek gaan opzoeken, want het ging weer regenen. In één van de tenten hebben we toen samen met Stijn, Mieke en de gasten die in die tent verbleven een gezellige avond gehad. Met op de achtergrond huilende jakhalzen. Gaaf

30-05
Op de pusta, niet ver bij ons vandaan word dagelijks een paardenshow gegeven. Hongaren en paarden, die horen echt bij elkaar. Met een paard en wagen werden we naar de boerderij gebracht waar de show zou plaatsvinden, maar we gingen eerst nog even langs een museum. Daar laten ze zien hoe de Magyar, de oer Hongaren, leefden op de pusta. Mooi om te zien. Vandaar naar de boerderij, waar paarden, runderen en varkens stonden. De runderen waren Hongaarse runderen. Ze zijn grijs met een paar grote horens. Deze heb ik nog nooit ergens anders gezien.
De paardenshow was geweldig. In Hongaarse kledendracht geklede mannen reden op paarden zonder zadel. Ik heb me laten vertellen dat dat moeilijker is dan rijden met zadel. Er was ook man die reed met een 5 span en hij stond op het achterwerk van de achterste 2 paarden. Onder zijn schoenen had hij een soort spons zitten. Dit om de paarden niet te bezeren en te zorgen dat hij goed bleef staan.
We hebben geweldig genoten en ik vind het echt een aanrader om naar toe te gaan, als je daar ooit eens een keer in de buurt bent.
We wilden we toch ook wel eens een keer de bijeneters zien. Behalve diegene die constant boven onze tent vliegen. Dus na de lunch naar een gebied waar mogelijk een kolonie zou zitten. We hebben er uiteindelijk een paar gezien, maar dat was geen kolonie helaas. Wel hebben we veel grauwe klauwieren, grote karekiet, snor, boomklever, roodborsttapuiten, torenvalken en zomertortels gezien. En het is altijd leuk, als je in de verte een vos ziet staan. Te ver om er een foto van te maken, maar de beleving was erg leuk.
’s Avonds de spullen klaar gezet voor de volgende dag. Onze dag op pad met een gids.

31-05
We hadden om 07:00 uur afgesproken met de gids bij een koffietent. Daar ontmoetten we Edina, onze gids. Ze was een boswachter.
Tijdens de koffie bespraken we wat we zouden gaan doen, afgestemd op onze wensen.
Zij wist waar de grote trappen zaten, die wilden we maar wat al te graag zien natuurlijk. We reden naar een grote uitkijktoren, waarvandaan we de grote trappen moesten kunnen zien. Met de scoop het veld goed afgezocht en ja hoor, daar liep er één. Prachtig grote vogel. In de bomen naast de uitkijktoren zaten nestkasten die daar speciaal waren opgehangen voor de roodpootvalken. Een aantal van die nestkasten waren bezet. En dan is het prachtig om te zien dat er een mannetje aan komt vliegen, zijn prooi aan het vrouwtje geeft en er weer vandoor gaat.
Dit waren maar een paar nestkasten. Edina vertelde ons dat er iets verderop een kolonie roodpootvalken zat. Ze vroeg of we daar naar toe wilden gaan. Ik kan je vertellen dat wij daar niet lang over na hoefden te denken. We hebben de roodpootvalken goed kunnen bekijken, maar ook de roeken die daar broeden. Geweldig.
Maar wat helemaal gaaf was, was dat Edina ons 2 jonge ransuilen aanwees. Hoe gaaf is dat? Helemaal top.
Ze heeft ons hele mooie plekken laten zien, waar je overigens alleen maar komt met een 4×4 auto. We konden onze vogellijst met 25 soorten aanvullen. Maar we hebben ook nog een aantal orchideeën gezien. Een paar zeldzame zelfs. Dat was super.
De dag werd afgesloten met een boottochtje, in een gebied waar niemand mag komen, behalve de boswachters. We gingen met een fluiterbootje langs rietkragen, waar we de nodige rietvogels hoorden en zagen, maar we zagen ook veel kwakken en ralreigers. En toen de zon onderging zagen we een prachtige zonsdondergang. in één woord, WOW!
Na de boottocht nam Edina ons mee naar een stukje waar nachtzwaluwen zitten. Prachtig ratelend wat ze maken en nog gaver om er een paar te zien opvliegen. Het was een hele mooie afsluiting van een geweldige dag.

01-06
Er zijn veel mooie gebieden te bezoeken in de buurt van Bugacpusta, waar wij verbleven. Eén van die gebieden is Csaj-to. Daar zijn oude visvijvers en worden veel vogels gezien. Daar gingen we vandaag heen.
Maar eerst ontbijten en hoe gaaf is het dan dat er dan een hop kwam aanvliegen en in onze voortuin op zoek ging naar eten. Dat is heel erg gaaf. Snel de camera gepakt en ik heb een paar leuke foto’s kunnen maken.
Dan op zoek naar Csaj-to. Via een paar binnenwegen en leuke dorpjes kwamen we daar aan. Auto geparkeerd en dan kijken waar we heen kunnen. Er liep een smalle rechte weg. Aan het eind loopt die weg dood, wisten we. Maar je had een mooi uitzicht over het water daar.
Langzaam deze weg aflopend, zagen we met regelmaat kwakken en ralreigers opvliegen vanuit het riet. Er kwam een splitsing, we konden naar links. Daar waren de oude visvijvers. Sommige stonden droog en anderen waren gevuld met water. Ook hier weer veel kwakken en ralreigers. Maar ook grote zilverreigers en sternen. Even goed kijken welke dat waren en het waren witwangsternen. Hoe gaaf. We lieten ons even van de wijs brengen door de visdiefjes die daar ook rondvlogen. Maar op een metalen constructie zaten 12 witwangsternen, die we goed konden bekijken. En ook het geluid van de witwangstern is onmiskenbaar. Een beetje een schorre kreet.
Ook nog aalscholvers en kokmeeuwen gezien.
Toch ook maar even naar het einde van de weg gelopen, waar we langs een kudde bizons kwamen. Er liep een grote stier en zijn dames bleven constant om hem heen lopen. Alsof ze zijn bodyguards waren en hem wilden beschermen.
Aan het eind van de weg nog even een paar foto’s gemaakt van de langsvliegende witwangsternen en even staan genieten van het uitzicht, over het water. In de verte vloog nog een bruine kiekendief.
Het werd erg warm en er was daar geen schaduwplekje, dus we zijn weer teug naar de auto gelopen om daar wat te drinken. Waar we een enorme groep turkse tortels zagen. Geweldig om te zien.
Stijn had ons verteld van een grote uitkijktoren en die was niet ver vandaan van waar wij nu waren. Dus de route opgezocht en gaan.
Weer hele leuke weggetjes door bijzondere dorpjes. Maar uiteindelijk kwamen we bij een hek aan waar een bord stond van het nationale park. Daar moest de uitkijktoren ergens staan. We waren aan het kijken waar we de auto konden parkeren toen er een Hongaar langs kwam lopen, wees naar een plek naast zijn huis en zei; “Park here!”. Dat was duidelijk. Dus auto geparkeerd en langs het hek gelopen. Een leuk kronkelpad langs mooie velden. Ineens zie ik boven het graanveld twee oren uitkomen, die naarmate wij dichterbij komen, wegzakken. Terwijl wij ons staan af te vragen wat dat zou kunnen zijn, zien we ineens een ree wegspringen. Iets verder weg blijft deze nog even staan en kijkt ons aan. Prachtig gezicht dat koppie boven het graanveld uit. En dan rent hij weg het bos in. We wisten meteen waar die oren van waren.
Bij de toren aangekomen, moesten we natuurlijk omhoog, wat best een hele klim was. De plas en de velden afspeurend, Zien we veel bergeenden, tureluurs, kluten en ook 2 juveniele zeearenden, wat al verschrikkelijk gaaf was. Maar het kon nog gaver, want er zat ook 1 juveniele keizerarend. Dat was echte supergaaf.
Er kwam een man met een scoop de toren op. Hij stelde zich voor en het bleek een local. Sterker nog, zijn boerderij staat aan de rand van dit gebied. Al pratend wees hij ons een zwartkopmeeuw en bosruiter aan. Andy, zoals de beste man heet, nodigde ons uit op zijn boerderij en heeft ons zijn “achtertuin” laten zijn. Daar in een boom zit een nest van de keizerarend, gewoon vlak bij zijn boerderij. WOW. Uit het riet horen we de zang van de grote karekieten en rietgorzen.
Op een kleine plas, zitten knobbelzwanen, die we nog niet eerder hebben gezien deze reis, en er zitten ook zomer- en wintertalingen.
Weer bij zijn boerderij, werden we ontvangen door zijn vrouw, Eszter, Met een hapje en een drankje. Daar hebben we nog gezellig zitten kletsen, maar toen de zon begon te zakken, hebben we afscheid genomen en ze hartelijk bedankt voor de gastvrijheid. Mocht je ooit naar Hongarije gaan en je zoekt een goede vogelaar als gids, kan ik je echt Andy aanraden.
We waren voordat het echt donker werd weer bij de tent. Het rijden op de wegen in Hongarije met daglicht is soms al een opgave, omdat de kleine wegen zo slecht zijn, dus ik wilde dat niet in het donker doen.
Bij de tent nog even een drankje genomen en genoten van het ratelen van de nachtzwaluwen en het gehuil van de jackhalzen.

02-06
Een plaatselijke markt bezoeken kan soms erg leuk zijn. Dat wilden wij hier dus ook doen. Vandaag was er zo’n plaatselijke markt.
Ze verkochten daar werkelijk van alles. Kleding, heel oud elektrisch gereedschap en allerlei soorten huisdieren en vee.
Daar waren we snel uitgekeken. Dus dan maar weer de natuur in. Dat is tenminste wel interessant. Helaas was het gebied wat we hadden uitgezocht, afgesloten. Maar vlakbij bleek een grote uitkijktoren te staan, bij oude visvijvers. Die wilde wij natuurlijk wel bekijken. Vanuit de toren kon je de vijvers goed bekijken. Daar zaten veel knobbelzwanen, wilde eenden, meerkoeten en kuifeenden. Langs de toren vlogen veel boerenzwaluwen die rakelings langs kwamen. Op één vijver waren tafeleenden en witoogeenden gaan zitten. Daar waren we heel blij mee.
Nadat we daar een tijdje hebben gezeten en de vijvers een paar keer goed hebben bekeken, zijn we weer weggegaan. Nu gingen we naar een gebied wat goed moest zijn voor orchideeën. Het was een mooi stuk met veel grote ratelaar en ook redelijk wat orchideeën. Helaas waren de meeste al bijna uitgebloeid. Dat wisten we van te voren, maar evengoed is het geweldig om ze te zien. Er vlogen hier ook redelijk wat vlinders rond. Veel vogels hebben we niet gezien.
’s Avonds bij de tent was het wederom genieten van de nachtzwaluwen en de jackhalzen.

03-06
Vandaag geen natuur. We gingen naar Boedapest. Als je dan toch in Hongarije bent, kan je die bijna niet overslaan.
Prachtige stad waar we geweldig genoten hebben.

04-06
Als je zoveel doet elke dag is het ook wel eens lekker om gewoon een dag lekker te luieren. Zo’n dag hadden we vandaag. Lekker niets gedaan.

05-06
We hadden gehoord van Andy waar een zwartkopgors zou zitten. Dus die wilden wij wel zien natuurlijk. Spullen bij elkaar pakken en op weg richting Mako. Aangekomen op de aangewezen plek, hoorden we de zwartkopgors al snel. Het kon niet missen, die 2 korte rasptonen gevold door een melodie.
Fantastisch. Hij zat op het dak van een oud huisje en we hebben er veel foto’s van kunnen maken. Ook hier weer veel grauwe klauwieren.
Met dit euforische gevoel zijn we weer een stuk gaan rijden. Geen idee waar we uitkwamen, maar het bleek een mooi bos te zijn met een loopbrug tussen de boomtoppen. Het was geweldig om op die hoogte te staan en de grote bonte spechten langs te zien vliegen.
In de buurt zat ook een Bird observatory. Zou wel een heel leuk kunnen zijn om die te bezoeken. Deze was dicht, maar we hebben daar een prachtige wandeling gemaakt. veel riet- en watervogels. Op de terugweg naar de auto zagen we een watersnip en een schildpad, die zich verstopte in een poel. Deze poel bevond zich op het pad. Deze was ondiep en we konden de schildpad dan ook goed bekijken.

06-06
Vandaag zijn we een behoorlijk stuk gaan rijden om naar Gemenc te gaan, waar ook weer een mooi bos zou zijn. Het was ook een heel mooi bos, met heel veel vlinders. De mooiste die we daar zagen was de Oostelijke weerschijnvlinder. Supergaaf. Afhankelijk van welke hoek je de vlinder bekijkt, als hij met open vleugels zit, is hij bruin of heeft een paarse gloed.
De zwarte ooievaars cirkelden samen met een paar raven boven ons hoofd.

07-06
Er moesten grondeekhoorns in de buurt zitten, dus daar gingen we naar op zoek. Via een zandweg, kwamen we op de pusta uit. Heel langzaam rijdend hebben we goed rondgegeken. Ineens daar in het gras zagen we er één zitten. De auto gestopt en motor uit. De ramen waren open en de camera werd naar buiten gericht. Zo zagen we er meer uit hun holletjes komen. Het zijn net stokstaartjes zoals ze rechtop staan. We hebben veel foto’s gemaakt.
Als we wegrijden komt er een grauwe kiekendief langs vliegen. Dat was heel gaaf.
Aangezien we nog niet de bijeneters hebben gezien, zijn we naar een plek gereden waar een kolonie zit. Langs een pad in een zandwal waren de nestgaten goed te zien en de bijeneters zaten op paaltjes of vlogen boven ons hoofd. We zijn op gepaste afstand op de grond gaan zitten met de camera in de aanslag. Maar ze kwamen mooi niet. Ze bleven op afstand op de elektrakabels zitten. Wij hadden het idee dat ze ons uitlachten. Het geluid wat ze maakten leek daar erg op. Het wachten werd helaas niet beloond en we gingen zonder foto’s weer weg. Jammer, maar de natuur is nu eenmaal niet te sturen.
Dan maar naar een grasland waar nog wel wat orchideeën zouden staan. Struinend door dat grasland hebben we die inderdaad ook gezien. De meeste waren al uitgebloeid, maar er stonden enkelen die er nog mooi bij stonden. Buiten de orchideeën vlogen er ook veel vlinders rond en vlogen er veldleeuweriken over, die ook nog even voor ons gingen zitten, zodat we ze goed met de verrekijker konden bekijken.
Als afsluiting van ons verblijf in Hongarije zijn we die avond wezen uit eten en bij aankomst bij de tent had Stijn de nachtvlinderlamp aangezet en gericht op een laken die hij had gespannen. Daar kwamen verschrikkelijk mooie nachtvlinders op af.
Om 24:00 was het tijd om te gaan slapen.

08-06
Ons laatste ontbijt in Hongarije. Daarna de auto ingepakt en we gingen op weg naar huis. Via een prachtig hotel in zuid-Duitsland, waar we hebben overnacht in de bruidssuite. Hoe leuk is dat?

09-06
Niet alleen het hotel was prachtig en overnachten in de bruidssuite was geweldig, maar het ontbijt was ook erg goed. Daar hebben we dan ook lekker van genoten.
Na dit heerlijke ontbijt, zijn we dan vertrokken richting huis.
Tegen 17:30 uur kwamen we aan en waren we toch wel bij dat we thuis waren.

Het was een heerlijke vakantie in een geweldig land. Prachtige vogels, vlinders en hier en daar een paar mooie orchideeën.